KONKURS „STUDENCI PROJEKTUJĄ”
dla studentów obu kierunków Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
- Co to za konkurs?
- Jakie nagrody przewidziano dla zwycięzców?
- Co mam zaprojektować?
- Na jaki temat? Proszę o więcej szczegółów
- Ile mam czasu?
- W jakim programie przygotować projekt?
- Co to znaczy, że projekt ma być ekonomiczny?
- O czym jeszcze muszę pamiętać?
- Jakie obowiązki będzie miał zwycięzca?
- Pliki do pobrania
- REGULAMIN KONKURSU
CO TO ZA KONKURS?
Organizatorem konkursu jest Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UWr
Celem konkursu jest umożliwienie najzdolniejszym studentom współpracy z Instytutem i wykonanie projektu, który nie tylko zostanie doceniony przez grono specjalistów, lecz także wykorzystany w praktyce. Najlepszy projekt zostanie przygotowany przez zwycięzcę do druku (we współpracy z kierownikiem Konkursu) i rozdany uczestnikom konferencji.
W konkursie mogą wziąć udział wszyscy studenci naszego Instytutu (stacjonarni, niestacjonarni, podyplomowi, doktoranci), pracując indywidualnie lub w zespołach.
Prace oceni jury w składzie:
– dr hab. prof. UWr Bogumiła Staniów – kierownik Konferencji,
– dr Renata Piotrowska – sekretarz Konfrencji,
– dr hab. prof. UWr Bożena Koredczuk – członek Komisji,
– dr Elżbieta Jamróz-Stolarska – członek Komisji,
– dr Rafał Werszler – członek Komisji.
– dr Ewa Repucho – kierownik Konkursu
JAKIE NAGRODY PRZEWIDZIANO DLA ZWYCIĘZCÓW?
Zwycięski projekt (I miejsce) będzie wykorzystany jako oprawa graficzna materiałów konferencyjnych (programu, plakatu, identyfikatorów itp.) na których zostanie umieszczone imię i nazwisko projektanta. Zwycięzca otrzyma także książkę (zakres tematyczny: typografia, projektowanie graficzne) i dokument potwierdzający zwycięstwo w konkursie. Zdobywcy II i III miejsca otrzymają książkę i dokument potwierdzający uczestnictwo w konkursie.
CO MAM ZAPROJEKTOWAĆ?
Pakiet materiałów konferencyjnych, czyli:
– plakat w formacie A2/A3 (kolorowy);
– program konferencji w dowolnym ekonomicznym formacie (kolorowy);
– identyfikator dla uczestników w formacie 5,5×9 cm (kolorowy);
– kilka przykładowych stron książeczki abstraktów, wraz ze stroną tytułową w formacie A4 (w odcieniach szarości).
Wszystkie druki powinien łączyć wspólny system identyfikacji wizualnej.
NA JAKI TEMAT? PROSZĘ O WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW
Konferencja naukowa pod tytułem „Funkcje bibliotek – dawniej i dziś”.
Biblioteki zawsze pełniły ważną rolę w życiu społeczeństw. Ich funkcje i zadania różniły się na przestrzeni dziejów i były uwarunkowane wieloma czynnikami. Zawsze przechowywały dorobek myśli ludzkiej, a z czasem stawały się ważnymi miejscami intelektualnej pracy, edukacji, informacji i rozrywki. Postępująca digitalizacja oraz wzrost znaczenia usług mobilnych powodują, że instytucje te zmieniają się, przeobrażeniu ulegają ich struktury i organizacja, poszerza się krąg zadań, rosną oczekiwania czytelników/użytkowników/klientów wobec samej instytucji i jej pracowników – bibliotekarzy. Współczesna biblioteka to instytucja hybrydowa, która poza wciąż rosnącymi zasobami cyfrowymi nadal gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory tradycyjne.
Celem konferencji jest podjęcie tematu zadań i funkcji bibliotek różnych typów, w przeszłości i współcześnie, a także umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z tematyką konferencji w wybrany przez jej uczestników sposób, zwłaszcza poprzez przygotowanie referatów, komunikatów, posterów, udział w dyskusji.
Zakres konferencji będzie oscylował wokół najważniejszych dla bibliotek zjawisk i ich elementów składowych, w historycznym i współczesnym aspekcie. Podjęte zostaną wątki dotyczące zmieniającego się na przestrzeni dziejów znaczenia bibliotek, stosownie do czasu, rozwoju nauki, zapotrzebowania społecznego i postępu technologicznego.
Tematyka obrad obejmie następujące zagadnienia:
- ewolucja definicji bibliotek i ich funkcji; wizja, misja i strategia działania bibliotek; koncepcje biblioteczne; programy biblioteczne,
- sens i sposób funkcjonowania sieci, systemów i konsorcjów bibliotecznych; współpraca bibliotek i systemów bibliotecznych; współdziałanie z innymi podmiotami kulturalnymi, społecznymi, gospodarczymi i in.,
- zbiory biblioteczne – ich zróżnicowanie i funkcje, sposoby wykorzystywania, eksponowania, promowania,
- pracownicy bibliotek i ich zmieniające się zadania; postrzeganie zawodu bibliotekarza, stereotypy z tym związane i metody ich przełamywania; nowe wyzwania,
- budynki i lokale biblioteczne, które zawsze odpowiadały funkcjom i zadaniom bibliotek (jak wyglądała ta ewolucja, czym teraz charakteryzują się pomieszczenia bibliotek i w jaki sposób dostosowują się do bieżących potrzeb i funkcji bibliotek),
- procesy biblioteczne (planowanie, gromadzenie, opracowanie, udostępnianie, informowanie, organizacja pracy pedagogicznej, ewaluacja i badanie jakości, marketing i promocja),
- cyfryzacja zbiorów i usług, związane z tym przemiany, korzyści i straty ponoszone w kontekście funkcji bibliotek i ich przyszłości,
- użytkownicy – ich potrzeby i oczekiwania wobec historycznych i współczesnych bibliotek, metody komunikowania się z nimi, odpowiadanie na ich bieżące zapotrzebowania i przygotowywanie odpowiedniej oferty (zbiorów, usług, działań promocyjnych, marketingowych); praca na rzecz użytkowników wykluczonych,
- komunikacja biblioteczna (i współczesne odczytanie schematu komunikacyjnego),
- bibliotekarstwo jako dziedzina praktycznej wiedzy, zwłaszcza w jego modelowym ujęciu,
- badania poświęcone funkcjom bibliotek, bibliotekarzy i bibliotekarstwa.
Liczymy na oryginalne pomysły i nowatorskie ujęcie.
ILE MAM CZASU?
Prace należy przesyłać do 4 października 2017 r.
Ogłoszenie wyników 6 października 2017 r.
W JAKIM PROGRAMIE PRZYGOTOWAĆ PROJEKT?
Projekt powinien być wykonany w programie InDesign (w legalnej wersji!), bezpłatnym programie Scribus, lub innym programie nadającym się do tego typu prac, wybranym przez uczestnika konkursu.
Gotową pracę należy oddać w:
– w pliku otwartym,
– w pliku PDF,
– oraz w formie wydrukowanej (plakat w kolorze, pozostałe druki niekoniecznie).
Pliki można przesłać pocztą elektroniczną na adres: rafal.werszler@uwr.edu.pl lub dostarczyć osobiście do pokoju 102 do dr Rafała Werszlera, razem z wydrukiem.
CO TO ZNACZY, ŻE PROJEKT MA BYĆ EKONOMICZNY?
Projekt nie powinien być zbyt drogi w realizacji. Należy dostosować format do objętości tekstu, nie stosować specjalnych papierów, tłoczenia oraz luksusowych form uszlachetniania druku.
O CZYM JESZCZE MUSZĘ PAMIĘTAĆ?
- Każdy projekt powinien zawierać logo Uniwersytetu Wrocławskiego. Na projektach kolorowych umieszcza się niebieskie logo na białym tle (w wyjątkowych przypadkach logo w kontrze – białe na niebieskim tle). Na projektach w odcieniach szarości umieszcza się logo czarne na białym tle (w wyjątkowych przypadkach logo w kontrze – białe na czarnym tle). Logo musi być dobrze widoczne i otoczone polem ochronnym. Nie można zniekształcać, przetwarzać, kolorować (itp.) logotypu, ani rozdzielać znaku graficznego i napisu.
Na szaro zaznaczono pole ochronne wokół logotypu (w polu ochronnym nie wolno umieszczać żadnych elementów graficznych).
- Projekty muszą zawierać oryginalny materiał graficzny (zgodnie z zasadami prawa autorskiego).
JAKIE OBOWIĄZKI BĘDZIE MIAŁ ZWYCIĘZCA?
Praca zwycięzcy nie kończy się na przygotowaniu projektu. Kilka tygodni przed rozpoczęciem Konferencji Organizator przekaże zwycięzcy dokładny program, abstrakty i listę uczestników Konferencji. Zwycięzca będzie musiał zamienić tekst przykładowy na właściwy w programie Konferencji i książeczce abstraktów, a także przygotować do druku identyfikatory.
PLIKI DO POBRANIA
– logo UWR w wersji kolorowej i czarno-białej,
– program konferencji (tekst przykładowy),
– abstrakty (tekst przykładowy)
UWAGA! Pliki z programem konferencji i abstraktami należy traktować jako tekst przykładowy. Właściwy tekst będzie dostępny dopiero kilka tygodni przed konferencją. Zwycięzca będzie musiał wówczas zamienić tekst przykładowy na właściwy.