Wydział: Filologiczny
Kierunek studiów: Publikowanie cyfrowe i sieciowe Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Dyscypliny naukowe: nauki o komunikacji społecznej i mediach Poziom kształcenia: studia I stopnia Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
||
Symbol | Efekty uczenia się dla kierunku studiów Publikowanie cyfrowe i sieciowePo ukończeniu studiów I stopnia na kierunku studiów Publikowanie cyfrowe i sieciowe absolwent: |
Odniesienie do charakterystyk I stopnia PRK z uwzględnieniem efektów właściwych dla obszaru nauk humanistycznych |
WIEDZA | ||
K_W01 | ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu bibliologii i informatologii jako dyscyplin badających współczesne środowisko medialne i informacyjne człowieka oraz o usytuowaniu tych zagadnień w obszarze nauk humanistycznych i ich przedmiotowej i metodologicznej specyfice | P6S_WG
|
K_W02 | zna podstawową terminologię stosowaną w bibliologii, informatologii, edytorstwie oraz w dziedzinach obejmujących wiedzę o języku, komunikacji, mediach, kulturze, literaturze i współczesnej nauce | P6S_ WG
|
K_W03 | zna podstawowe źródła informacji z zakresu bibliologii i informatologii oraz profesjonalnej działalności wydawniczej i informacyjnej | P6S_ WG
|
K_W04 | ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą teorie, historię, terminologię i metodologię) w zakresie bibliologii i informatologii | P6S_WG
|
K_W05 | ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu: narzędzi, metod i technik wytwarzania piśmiennictwa, jego obiegu i użytkowania; znaczenia komunikacji piśmiennej w życiu społecznym; obiegu informacji elektronicznej; strategii upowszechniania i oceny zasobów piśmienniczych (tradycyjnych i cyfrowych) | P6S_WG
|
K_W06 | zna i rozumie relacje między studiowaną dyscypliną a innymi dyscyplinami naukowymi | P6S_WG
|
K_W07 | ma podstawową wiedzę o organizacji, funkcjonowaniu i otoczeniu społecznym instytucji działających w sferze wydawniczej i informacyjnej oraz zna potrzeby i zachowania informacyjne i komunikacyjne współczesnego człowieka; rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z przełomem cyfrowym | P6S_WK |
K_W08 | zna podstawowe nowe osiągnięcia, główne kierunki rozwoju i problemy bibliologii i informatologii; | P6S_WG
|
K_W09 | zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk związanych z informatyzacją i globalizacją współczesnej nauki oraz kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie badań nad książką, dokumentem i informacją | P6S_WG |
K_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych oraz prawne i ekonomiczne uwarunkowania praktycznej działalności wydawniczej i informacyjnej | P6S_WK |
K_W11 | ma świadomość kompleksowej i historycznie zmiennej natury języka oraz wpływu tych zjawisk na działalność wydawniczą i informacyjną | P6S_WK
|
K_W12 | ma podstawową wiedzę o znaczeniu instytucji książki dla współczesnej kultury; ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowaniach ich funkcjonowania, orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, zwłaszcza w kontekście jego postępującej informatyzacji i usieciowienia | P6S_WK |
K_W13 | zna i rozumie podstawowe prawa współczesnego rynku pracy oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | P6S_WK |
UMIEJĘTNOŚCI | ||
K_U01 | poprawnie posługuje się podstawową terminologią naukową z zakresu bibliologii i informatologii oraz profesjonalną z zakresu działalności wydawniczej i informacyjnej | P6S_UW |
K_U02 | potrafi objaśnić wpływ przemian technologicznych i społecznych na obieg piśmiennictwa | P6S_UW |
K_U03 | adekwatnie do sytuacji problemowej potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różnorodne źródła, narzędzia i strategie wyszukiwawcze | P6S_UW |
K_U04 | posiada podstawowe umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów badawczych, dobór źródeł, metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów w zakresie opisu i analizy zjawisk związanych ze społecznym funkcjonowaniem dokumentów (wytworów działalności wydawniczej i informacyjnej) w postaci tradycyjnej i cyfrowej | P6S_UW
|
K_U05 | potrafi efektywnie korzystać z technologii informacyjnych i komunikacyjnych w samodzielnym nabywaniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności badawczych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego | P6S_UW
|
K_U06 | rozpoznaje i umie analizować różne rodzaje dokumentów oraz zasobów cyfrowych pod kątem ich cech treściowych, strukturalnych i funkcjonalnych; umie oceniać ich jakość (w tym jakość estetyczną projektu) i określać rolę w komunikacji piśmiennej w różnych epokach i warunkach geopolitycznych | P6S_UW
|
K_U07 | wykorzystuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu studiowanej dyscypliny w planowaniu typowej działalności wydawniczej i informacyjnej | P6S_UW |
K_U08 | potrafi, posługując się różnymi kanałami i technikami komunikacyjnymi oraz tradycyjnymi i elektronicznymi środkami, porozumiewać się z użytkownikami informacji oraz, stosując odpowiednią terminologię (w języku polskim i obcym), ze specjalistami w zakresie wytwarzania, dystrybucji i użytkowania treści piśmienniczych | P6S_UK |
K_U09 | rozróżnia wypowiedzi o charakterze naukowym, profesjonalnym i publicystycznym w zakresie studiowanej dyscypliny i dyscyplin pokrewnych | P6S_UK |
K_U10 | potrafi analizować różne aspekty problemów teoretycznych i praktycznych (w tym ekonomiczne aspekty przedsięwzięć wydawniczych i informacyjnych), potrafi brać udział w debacie, uzasadniać prezentowane opinie oraz formułować i wyrażać poglądy w odniesieniu do zjawisk technologicznych, komunikacyjnych i społecznych związanych z wytwarzaniem oraz obiegiem informacji i piśmiennictwa, korzystając z dorobku studiowanej dyscypliny, dyscyplin pokrewnych oraz praktyki wydawniczej i informacyjnej | P6S_UK |
K_U11 | posiada podstawową umiejętność pisania tekstów naukowych i użytkowych w języku polskim i języku obcym, prawidłowego opracowywania przypisów, bibliografii, indeksów, streszczeń | P6S_UK |
K_U12 | posiada podstawową umiejętność tworzenia tekstów oraz przygotowania wystąpień ustnych (w tym multimedialnych) w języku polskim i języku obcym w celach edukacyjnych, informacyjnych, szkoleniowych i promocyjnych | P6S_UK |
K_U13 | posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny elektronicznych usług i produktów oraz potrzeb informacyjnych różnych grup użytkowników | P6S_UW |
K_U14 | potrafi komunikować się w zakresie dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku w przynajmniej jednym nowożytnym języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy | P6S_UK
|
K_U15 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jako warunku powodzenia na rynku pracy, potrafi planować uzupełnianie i aktualizację swojego wykształcenia oraz kompetencji zawodowych poprzez lekturę książek, czasopism i innych źródeł fachowych oraz uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego; jest otwarty na nowe poglądy oraz idee, zwłaszcza dotyczące społeczeństwa wiedzy, i potrafi poddawać je krytycznej weryfikacji | P6S_UU |
K_U16 | potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, zespołowo projektować i realizować zadania związane z działalnością wydawniczą i informacyjną, dotrzymywać zobowiązań, przestrzegać terminów | P6S_UO |
K_U17 | potrafi określać priorytety działań prowadzonych samodzielnie lub przez inne osoby, zwłaszcza w kontekście działalności wydawniczej i informacyjnej | P6S_UO |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
K_K01 | identyfikuje najważniejsze problemy poznawcze i praktyczne zawodów wykonywanych przez pracowników systemu informacji i książki (wydawcy, księgarza, bibliotekarza, pracownika informacji, animatora | P6S_KR
P6S_KK |
kultury) | ||
K_K02 | prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem tych zawodów; ma świadomość etycznych aspektów pracy w obszarze informacji, książki, dokumentu; akceptuje konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej i standardów profesjonalnych, zwłaszcza związanych z obszarem stosowania prawa autorskiego | P6S_KR |
K_K03 | jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i korzystania z wiedzy ekspertów | P6S_KK |
K-K04 | docenia tradycję i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dla przyszłych pokoleń rękopiśmiennego, drukowanego i cyfrowego dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, inicjuje działania na rzecz interes publicznego w tym zakresie | P6S_KO |
K_K05 | uczestniczy w życiu kulturalnym, zwłaszcza w zakresie oferty proponowanej przez instytucje związane z książką i nowymi mediami; kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne; świadomie i krytycznie odbiera wytwory kultury i uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego | P6S_KO |
K_K06 | jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; potrafi inicjować działania na rzecz interesu publicznego; | P6S_KO |
K_K07 | myśli i działa w sposób przedsiębiorczy; ma świadomość procesów związanych z pracą, biznesem i karierą | P6S_KO |
objaśnienie symboli:
K (przed podkreśleniem) – kierunkowe efekty kształcenia W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K (po podkreśleniu) – kategoria kompetencji społecznych 01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia