Zagadnienia

I sesja
 
Książka jako środek komunikowania dawniej i dziś
  1. Funkcje komunikacyjne książki w perspektywie historycznej:
    • rola różnych typów książki w procesie komunikowania
    • sposoby oddziaływania (w tym rola ilustracji i innych materiałów pozatekstowych)
    • strategie komunikacyjne książki
  2. Książka w systemie komunikacji społecznej (obiegu komunikacyjnym: wydawniczym, bibliotecznym), wobec innych środków przekazu społecznego, potencjał komunikacyjny książki
  3. Książka jako dziedzictwo kulturowe w systemie komunikacji lokalnej, regionalnej, globalnej
  4. Książka jako narzędzie upowszechniania kultury, wiedzy, nauki
  5. Książka jako zjawisko społeczne
    • społeczne konteksty funkcjonowania książki
    • wpływ książki na świadomość jej odbiorców

II sesja

Biblioteki w procesie komunikacji w ujęciu historycznym i współczesnym

  1. Przemiany (kształtowanie się modeli) komunikacji w bibliotekach (funkcje i usługi) na przestrzeni dziejów
  2. Biblioteki a otoczenie społeczne
    • marketing, PR, kształtowanie wizerunku współczesnej biblioteki w społeczności/środowisku lokalnym
    • usługi biblioteczne jako forma komunikacji
  3. Biblioteka jako miejsce komunikacji społecznej
    • współczesne formy komunikacji w bibliotekach (bezpośrednie, elektroniczne itp.)
    • kształtowanie/wykorzystanie przestrzeni społecznej biblioteki jako miejsca spotkań/komunikacji dla społeczności lokalnej
    • badanie potrzeb użytkowników (i nie użytkowników) bibliotek.
    • kapitał społeczny użytkowników i pracowników biblioteki (budowanie/kształtowanie kapitału społecznego w bibliotece)
    • biblioteka jako miejsce (nie)wykorzystane?
    • biblioteka jako „trzecie miejsce”
  4. Biblioteki w komunikacji (między)instytucjonalnej
    • współpraca bibliotek: sieci, systemy, konsorcja
    • współpraca bibliotek z innymi instytucjami. Cele i korzyści takiego współdziałania
    • funkcjonowanie różnych typów bibliotek w otoczeniu lokalnym i globalnym
  5. Biblioteka jako miejsce kształtowania i rozwijania kultury czytelniczej, medialnej, informacyjnej.